Hur viktigt är det att efterdra hjulbultarna?

Det är väldigt viktigt att dra åt hjulbultarna ordentligt, annars riskerar du att tappa hjulen när du kör. Därför måste du alltid efterdra hjulbultarna efter att ha kört en viss sträcka efter däckskifte. 

Varför måste man göra detta?

När du kör finns det en stor risk att det skapas ett mellanrum vid fälgen och monteringsytan på axeln. Det kallas att hjulen har “glappat till sig” och innebär att du måste dra åt muttrarna på nytt för att få bort mellanrummet. Det är även vanligt att det uppstår vibrationer i hjulet samt däckslitage om  mellanrummet inte elimineras. Nu är det en väldigt liten risk att hjulen trillar av, men det är ganska onödigt att ta den risken.

Hur hårt ska man spänna?

Många tror att det bästa är att spänna så hårt man kan, för att hjulen ska sitta bra. Men enligt däckspecialister är lagom faktiskt bäst. Om du har spänt för hårt riskerar det att bli väldigt jobbigt när det är dags att byta fälg eller hjulnav, och det kan bli väldigt dyrt. Sitter det för hårt finns det alltså risk att även förstöra både fälgarna och muttrarna.

Måste man dra med momentnyckel?

Måste man spänna med momentnyckel efter muttermaskinen? Många däckfirmor drar med momentnyckel för att dra åt bultarna ordentligt efter monteringen. Många kunder vill gärna slippa att efterdra sina bultar, och då brukar bultarna spännas åt lite hårdare. Det är superviktigt att inte dra åt för hårt. Dras det mer än 160Nm kan bultarna åka av medans du kör. Standarden för aluminiumfälgar är 135Nm. En M12 bult sitter dock redan fast vid 110Nm, men många vill gärna dra åt den lite hårdare för att säkerställa att den sitter fast ordentligt. Det är dock många däckfirmor som drar på känn, och inte har behovet av att använda  momentnyckel. 

efterdra hjulbultarna

Läs även: Vad är tyskstuk på fälgar?