Har du någon gång sprungit runt med måttstocken och flyttat däcken på bilen för att de mest slitna däcken ska sitta baktill? Eller tänker du – jag ska nog köpa fyra nya däck! Idag kan man få betydligt förmånligare priser på däck än bara för några år sedan, och dessutom betala av dem enkelt via svea eller klarna. Det är värt att satsa på nya däck när de är slitna. Läs mer om mönsterdjup på dina däck här!

Vad ska mönsterdjupet vara på däck?

Sommar- och vinterdäck har olika mönsterdjup. Nya sommardäck har 7-8 mm medan vinterdäcken har 9-10 mm i mönsterdjup. Lagligen måste du ha minst 1,6 mm på sommardäcken och 3 mm på vinterdäcken för att inte bli stoppad på vägen.

Men bortsett från lagligt mönsterdjup, vad är egentligen säkert och bra? Är 1,6 mm egentligen ett bra mönsterdjup? Det är dags att byta sommardäck när mönsterdjupet har gått ner till 3 mm, och för vinterdäcket bör du byta vid 5 mm.

Vissa fordon måste ha minst 5 mm mönsterdjup på vinterdäcken, detta är tunga lastbilar, tunga bussar och husbilar där totalvikten överstiger 3,5 ton. Detta gäller dock inte för ett eventuellt påkopplat släpfordon.

Vad har mönsterdjup för betydelse för körningen?

Om du kör för länge på däcken och mönsterdjupet har minskat mycket ökar risken för att “vattenplana”, det vill säga du får dåligt väggrepp på hala vägar och vattnet hamnar under däcket istället för att slussas ut mellan däckets klossar. Du behöver också vara medveten om att bromssträckan blir längre om du har ett sämre väggrepp, och stabiliteten i styrning och kurs försämras också eftersom kontaktytan med vägen minskar så drastiskt. Detta kan orsaka allvarliga olyckor. Det är därför konstaterat att en säker körning kan utföras ner till 3 mm på sommardäck och 5 mm på vinterdäck som angivits ovanför. Du ska alltid mäta mönsterdjupet på det mest slitna stället i däckets mönster.

Mönsterdjup däck och lufttryck

Mönsterdjupet påverkas också av däckens lufttryck. Om du exempelvis kör endast med 80 % av däckets rekommenderade lufttryck minskar du livslängden på dina däck med en femtedel. Om du kör med 70 % av det rekommenderade lufttrycket halverar du däckets livslängd. Detta kostar dig en del pengar, och det är heller inte bra för miljön att däcken slits på detta vis.

Det är också viktigt att tänka på att det är däcken som uppbär hela bilens tyngd. Om du inte fyller på korrekt nivå luft i alla däcken och ett däck har får lite luft kan det påverka både däckets slitage och din kontroll över bilen – styrningen. Om det exempelvis är 0,5 bars skillnad i lufttryck kan bilen bli instabil och om du behöver väja eller bromsa snabbt kanske du inte alls har kontroll.

Du minskar inte bara däckets mönsterdjup genom att slarva med lufttrycket, du ökar också bränsleförbrukningen med ungefär 3 %. Detta innebär också en ökning av utsläpp av växthusgas i vår miljö.

Kontrollera både mönsterdjup och lufttryck på dina däck

Gör det till en rutin att stämma av både däckens lufttryck och mönsterdjup i alla fall en gång per månad. De flesta tänker inte så mycket på detta om man inte har ett bilintresse, men det kan löna sig att tänka till. På vintern rekommenderas ett ökat tryck, samt vid extra mycket last – men du kan fråga din verkstad eller läsa i instruktionen för ditt bilmärke.

Vilket område på däcket bör man mäta mönsterdjupet?

För att mäta mönsterdjupet på däcket används en speciell mätsticka. Det är viktigt att mäta mönsterdjupet på det mest slitna området av däckets huvudmönster. Huvudmönstret utgör de tre centrala fjärdedelarna av slitbanan och är det område där slitage är mest märkbart. Genom att noggrant mäta mönsterdjupet på detta område kan man bedöma däckets tillstånd och avgöra om det uppfyller de säkerhetskrav som krävs.

VIDEO – Skillnad på mönsterdjup sommar vs vinterdäck

Vad passar din bil?