Kan punkteringsfria däck, eller runflatdäck ge dig sinnesro på vägen? Du behöver inte tänka på att kliva ur och byta till reservdäck – du kan helt enkelt fortsätta att köra ganska länge efter att du fått en punktering. Låter det som himmelriket? Det kan det vara.

Punkteringsfria däck

Ett punkteringsfritt däck kan inte repareras efter en punktering. Däremot kan människor uppleva att fördelarna är större än nackdelarna.

Ett punkteringsfritt däck är konstruerat så att däckvulstret stannar förankrat till kanten på hjulet även om luften går ur. Däcken kommer inte att flyga av i farten och hjulet kommer inte att ta skada.
Däcket håller sin form ganska lång tid efter en punktering och du kan lugnt köra vidare och åtgärda felet när du kommer fram till din destination. Det punkteringsfria däcket har starkare sidoväggar så att det ska vara möjligt att köra vidare även med ett punkterat däck. De tjocka däckväggarna maskerar den uppkomna skadan som har inträffat på insidan. Dock kan man inte reparera däcket eftersom det utsätts för en hög stressnivå efter att det blivit punkterat.

Mer bagageutrymme

Varför ska man åka runt med ett reservhjul när man kan ha punkteringsfria däck? Det finns ingen anledning till detta, du kan istället för mer bagageutrymme och du slipper en hemskt situation där du blir stående i mörkret och måste byta däck ensam. Reservhjulen är ofta ett specialhjul som du bara kan köra med en mycket kort sträcka. Med punkteringsfria däck kan du köra cirka 240 km om du håller dig till 80 km/h i hastighet, eller under. Detta brukar räcka för att ta sig hem eller till däckverkstaden.

Trots många fina fördelar finns det också nackdelar med runflat däck som de också kallas. De är dyrare än vanliga däck och kan som sagt inte repareras. Hur du väljer är en smaksak, är du mycket i farten och inte vill att något störande moment dyker upp borde punkteringsfria däck passa dig.