ET-mått kan även benämnas som inpressningsdjup eller offset. Men vad betyder ET på fälgar? Måttet uppger sträckan mellan fälgens anläggningsyta mot navet och mittpunkten på fälgen, med andra ord hur långt ut eller in fälgen är monterad i relation till dess mittpunkt. Om ET-måttet är noll innebär det att däcket är monterat i linje med monteringsytan på hjulnavet. Ju högre mått desto längre in kommer fälgen, och därmed däcket, i hjulhuset, och ju längre mått desto längre ut är däcket monterat och desto större spårvidd får det. Läs mer här om vad ET betyder på fälgar och varför det är viktigt!

Varför är det viktigt med rätt ET-mått?

När man byter fälgar är det viktigt att ha koll på ET-måttet på fälgarna och vad för mått som fungerar på din bil. Ett felaktigt ET-mått kan leda till att däcken tar i bilskärmar, hjulhus eller bromsok. Rätt ET-mått är viktigt för att kunna framföra bilen på ett säkert sätt och för att undvika skador på bil, däck och fälgar. ET-måttet finns stansat i fälgarna, aluminiumfälgar har de ofta på insidan och stålfälgar på utsidan. På så vis är det lätt att hålla koll på vad man har för ET-mått. Det finns även listor för vilka ET-mått olika bilar har. Men det går även att mäta ET-måttet om du inte har någon märkning på dina fälgar.

Mäta ET-mått

För att mäta ET-måttet kan man använda sig av ett specialverktyg med en offset-sticka, eller så kan man räkna ut den med hjälp av formeln, A = B – (C/2)

  • Mät fälgens totalbredd (C)
  • Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet (B)
  • Ta sedan det måttet minus halv fälgbredden så har du ET-måttet (A)

Det finns en tumregel att det fungerar bra att ha fälgar som har ett ET-mått inom 10mm från original måttet. Men när monteringen är klar är det viktigt att alltid kontrollera att hjulen går fritt och inte tar i någonstans.