Vikten på fälgar varierar beroende på materialet. En fälg väger från cirka 5 kilo för lättviktsfälgar och uppåt mot både 10 och 20 kilo för tyngre fälgar. En plåtfälg ligger runt 10-15 kilo medan en mindre aluminiumfälg kan ligga runt 6-7 kilo. När fälgen snurrar blir den dessutom cirka tio gånger tyngre än sin ordinarie vikt.

Exempel på vad fälgar väger

Det går inte att ge raka svar eftersom fälgar är olika, men några exempel på vikter går att ge. Dessa är cirka-vikter och anges för fälg och däck.

  • 16 tum = 9-11 kilo
  • 17 tum = 10-12 kilo
  • 18 tum = 11-13 kilo
  • 19 tum = 12-14 kilo
  • 20 tum = 14-16 kilo

Däckets betydelse på fälgen

Vikt är närapå den viktigaste egenskapen hos däcket. Konstruktion och materialval ger slutvikten tillsammans med fälgen. Svenska fabriker är skyldiga att bokföra vikt. En lägre vikt minskar rullmotstånd och ger möjlighet till en sänkt bensinförbrukning. Detta ger också mindre ofjädrad vikt som i sin tur ger en bättre prestanda vid accelerationer och inbromsning. Det ger bättre körkomfort. De flesta tillverkare vill banta ner vikten på fälg och däck, undantaget högprestandadäck där vikt kan vara en betydande parameter.

Tung eller lätt fälg?

Vilket är bäst? Ska man ha en tung eller lätt fälg till sina däck? Tjänar man på att byta från plåtfälg till aluminiumfälg för att få bättre komfort och vägegenskaper?

Vinsten med detta bör bli minimal. Gjutna aluminiumfälgar är tillverkade i kraftigt gods för att få hållfasthet. Anledningen till att många väljer aluminiumfälgar är för att de har en mycket coolare design – inte för att de är lättare. Högprestandabilar kör oftast med smidd aluminiumfälg som görs tunnare och i detta fall kan vikten vara en faktor. Kolfiberarmade plastfälgar och magnesiumfälgar är de allra lättaste dyrgriparna. Magnesium används inte lika mycket idag då de kan självantända av misstag.

Läs mer: Vad betyder ET på fälgar?

Vad passar din bil?